Barndomsminnen!

Jag vet inte hur det kommer sig, men jag har ett galet bra minne - det har jag alltid haft. Jag har sjukt nog en hel del minnesbilder från innan jag ens fyllt två år, däribland att min snälla storebror klämde mina fingrar i farmors köksskåp - antagligen för att han skulle få leka där ifred. Kanske är många av dessa minnen efterkonstruerade med hjälp av fotografier, eller av berättelser från folk i min närhet, men för mig känns de som starka verkliga minnen.. Därav fick jag en gång namnet Fillan av mina vänner, men det är en helt annan historia!

Hur som helst, häromdagen skulle jag fixa lite fruktsallad här hemma. När jag skar bort skalet från en kiwi kom jag att tänka på ett helt fruktansvärt minne från när jag gick på kyrkans förskola. Jag minns att fröknarna hade bestämt att de inte tänkte vare sig skära de frukter barnen hade med sig, eller låna ut skedar till de som behövde - man fick helt enkelt skära sin apelsin hemma, och ta med en egen sked om man absolut var tvungen att äta tillexempel kiwi. Varför vet jag inte, men jag antar att det var på tok för besvärligt att diska en skärbräda och åtta teskedar om dagen. De hade förmodligen gärna önskat att alla barn tog med sig äpplen - så slapp de hjälpa till med något alls. För herregud, det är väl inte lata fröknars jobb att hjälpa barnen att skala frukten???  Nej, fy va jobbigt!!!

Skala frukten gjorde i och för sig gärna den ena av de två fröknarna, hon den arga med de långa naglarna. Hon åt dessutom det vita på apelsinskalet - alltså från våra apelsiner, för att hon tyckte att det var så väldans gott! Hon brukade även peta sig i örat med en nål när det kliade, och då fick alla barnen blunda för så fick man egentligen inte lov att göra! Haha, när jag skriver detta blir jag alldeles full i skratt - det låter ju helt galet, men är faktiskt alldeles sant...

Iallafall... Jag hade med mig en kiwi till fruktstunden en dag, men min söta mams hade glömt att lägga ner en sked. Fröken bestämde att då fick jag minsann äta utan sked, och gnaga bort skalet, "för nu har vi bestämt att alla ska ta med sig egna skedar!". Jättemumsigt, verkligen. Hur man kan göra så är för mig fortfarande ett mysterium.

Jag, som snart är en färdig fröken, sparar på alla såna här knasiga saker. Det hjälper mig att komma ihåg hur jag inte vill bli och vara mot de barn jag möter. Och omvänt samlar jag förstås på guldkorn - allt sådant som jag tror jag kan använda för att göra barnens vardag bättre och roligare!

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Hanna The one Andersson

och jag kommer håg när jag fick kritik på min teckning och måla om halsen eftersom den inte var verklighetstrogen! =)

2009-02-05 @ 17:09:57
URL: http://hannamaria.bloggsida.se
Postat av: Joakim B

Jag minns när jag fick ta på mig genomblöta vantar.

-Alla barn ska ha vantar! sa den rödhåriga kobeta tanten.Har för mig att hon hette My.

Vantarna droppade nån minut,sen blev dom till is.

Mina fingrar också.

2009-02-05 @ 18:45:12
Postat av: Johanna

Haha, du är så rolig Joakim. Varför har du inte en egen blogg som jag kan få läsa??

2009-02-06 @ 14:06:42
URL: http://fillansblogg.blogg.se/
Postat av: Annelie Andersson

Stackars er!

Men jag tyckte ändå höjden var den gången

jag fick klart för mig att fröknarna inte badade

tillsammans med er, utan satt på bassängkanten

och åt räksmörgås!!!!!

Är det konstigt att din bror är ateist?

2009-02-06 @ 22:43:46
Postat av: Morbror Björn

Till skillnad från min bloggande systerdotter har jag ett galet DÅLIGT minne. Jag kan inte komma på någonting dåligt med min fantastiska lågstadielärare. Kerstin Mellbin hette hon, snäll som bara den! Skulle möjligen vara att hon vattenkammade en sidobena på mig när vi skulle ta skolfoto..men hon tyckte förmodligen att jag blev jättesöt.

Tanten som gav mig en spruta med lite "hallonsaft" i armen däremot skulle behöva gå en kurs. Eller den där damen som passade oss en gång av nån anledning.. som tvingade mig att äta upp en tallrik kletig havregrynsgröt med en smält margarinklick i mitten.



Kan fortfarande inte äta havregrynsgröt.



Eller hon som låste in oss i rummet....



SÅ HÄR KOMMER DIN SNÄLLA MORBROR MED NÅGRA TIPS!



Tvinga aldrig barnen till någonting!

Lås inte in dem!

Vattenkamma dem inte....ens om det har ösregnat ute!

Kalla inte stelkrampsvaccinet för hallonsaft!



Ja...det var väl ungefär allt du behöver veta för att bli en formidabel fröken. Lycka till!



Kram //Morbror Björn

2009-02-19 @ 22:30:23
Postat av: Annelie

Lilla loppan, lyssna inte på din morbror!

Han stod framför spegeln och vattnade och vattnade på håret. Sedan frågade han mig; Annelie, passar jeans till svart tröja? Min lillebror, tank att vi blivit stora nu!

2009-02-24 @ 18:16:42
Postat av: Morbror (bror) Björn

Ja... det undrar jag fortfarande.. passar jeans till svart tröja? Svarta jeans funkar ju...men blåa??

2009-03-05 @ 00:08:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0