"Kan du inte tänka dig att jobba som dagisfröken istället..?"

För ett tag frågade en mamma till ett av barnen på min praktikplats, vad det var jag egentligen utbildade mig till.
"Jag läser till förskollärare, eller lärare för tidigare åldrar heter det numera på utbildningen. Jag kommer att bli behörig för förskola och upp till andra klass. Det är ju därför jag är på Fjärilen 
(som avdelningen heter) och gör min praktik."
Mamman: "Jaha, men skulle du inte kunna tänka dig att jobba med något sånt istället då?"
Jag: "Vaddå?"
Mamman: "Ja, men .. på dagis. Som dom som jobbar där, kan du inte bli det istället?"
Jag: "Eh, jo ... Det är ju det jag ska göra sen.. Det är det jag utbildar mig för."
Mamman tittar frågande på mig.
Jag: "Alltså .. förskola är detsamma som dagis..."
Mamman: "Eh, jaha ... okej... "

Ärligt talat, jag tänker inte tvinga någon annan att kalla det för förskola om de inte vill - men är det verkligen så mycket begärt att folk ska förstå att förskola och dagis är olika namn på samma verksamhet? Föräldrar till barn som faktiskt går i förskolan borde väl åtminstonde ha snappat upp det, eller?

Det finns många som tycker att man inte får säga dagis längre. För mig får man kalla det dagis eller precis vad fasen man vill, så länge man är medveten om att pedagogerna där gör ett minst lika viktigt jobb som de som pedagogerna skolan. Att arbeta i förskolan innebär så mycket mer än att torka snoriga barn om näsan och se till att de inte slår ihjäl varandra. Faktiskt!

Kommentarer
Postat av: annelie

Ha,ha, jag trodde ni bara hade smarta föräldrar i

Härlanda!

trots att man kallat dat dagis och daghem och

barnstuga och allt möjligt i alla år, så vet väl

ändå alla att det jobbar förskollärare där!!!!!

Puss

2009-01-09 @ 13:59:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0