Ledig, ledig, ledig!

Jag har nog aldrig varit med om en kurs med så lite att plugga till, som den jag läser nu. Förra veckan hann jag med att jobba fyra hela dagar, och tycker inte att jag har något alls att läsa. Jag kanske ångrar mig när tentan närmar sig? :) Nu är jag ledig en hel vecka, så fantastiskt härligt!

I söndags hade jag en riktigt skön hemma-dag, alldeles för mig själv. Läste hela Läckbergs senaste bok! Är det verkligen helt normalt? Haha. Har längtat flera månader efter att läsa böcker igen, känner att jag inte hinner det samtidigt som jag pluggar. Men, med det lugna tempot i denna kurs har jag hunnit med tre stycken de senaste veckorna. Ni som inte läst Läckbergs böcker, gör det! De är super, tycker jag iallafall.



Läs, läs, läs! :) Hon håller visst på med nästa bok i serien, jag hoppas den blir färdig snart! Hon skriver fantastiskt bra, all cred till henne, men jag måste villigt erkänna att det finns en sak i hennes sätt att skriva som stör mig något alldeles galet mycket, och det är tidsperspektivet - som inte alls stämmer med verkligheten, åtminstone inte i min värld, och det handlar alltid om när folk ska koka kaffe/plocka fram fika samtidigt som det pågår en dialog mellan personerna i boken. Det kan låta ungefär såhär:

Person 1: "Vill du ha lite kaffe?"
Person 2: "Ja, gärna."
Person 1 reser sig från bordet och går bort till köksbänken för att sätta på kaffe. Person 2 säger något, ofta bara en eller två meningar. Person 1 kommer tillbaka, och sätter fram två rykande koppar kaffe på bordet.

Hur i hela friden gick det så snabbt? Jag vet inte hur det är med er, men min kaffebryggare är något långsammare. Kan man kontakta Läckberg om detta tror ni? Hon kanske inte inser vilket slarvigt tidsperspektiv hon ligger inne med. Vad sägs om: "Kära Läckberg, jag vet inte om det är så att ni kändisar har sekundsnabba kaffebryggare (isåfall skulle jag hemskt gärna vilja veta vilket märke du har, så jag kan köpa mig en egen), men vi vanliga sunkiga människor är vana vid att det tar åtminstone ett par minuter innan kaffet är färdigt. Skulle du kunna tagga ner på tempot lite tror du? Hälsningar en trogen läsare."

Eller så väntar jag bara tills nästa bok kommer, slukar den med samma glädje, och fortsätter att störa mig på hennes knasiga tidsperspektiv.

Kommentarer
Postat av: annelie

För att inte tala om hur irriterad man blir när personerna i hennes böcker lämnar barnen på förskolan på heltid när de är sjukskrivna :)

2009-05-22 @ 18:47:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0