Bädda eller inte? Det är frågan!

Häromdagen såg jag en artikel eller ett blogginlägg (eller vad det nu kan ha vart, jag minns inte riktigt) där en kvinna uppmanade alla till att sluta skämmas för sina stökiga hem. Istället för att visa upp bilder på ett välputsat kök eller nyrenoverat sovrum så ville hon se människors äkta vardag. Hon ville se bilder på stökiga vardagsrum och överfulla tvättkorgar.

Knasigt kan man ju tycka, men lycka för en stök-fia som mig. Hemma hos oss är det nästan alltid lite damm i hörnen, och disk i diskhon. I hallen snubblar man över femtioelva par med skor och på köksbordet ligger alltid en hög med gammal reklam. (Daniel har fått stränga order om att inte slänga den förrän jag tittat i den. Till skillnad från andra människor älskar jag alla reklamblad som trillar ner i mitt brevinkast!) Men det värsta av allt är förmodligen att vår säng i stort sett alltid är obäddad. Det råkar bara vara så att både jag och Daniel tycker att det är så rasande skönt att sova på morgonen, att vi inte hinner med att bädda innan vi rusar ut genom dörren.

Annat var det när jag bodde hemma. För min mamma var det tabu att lämna hemmet om man inte bäddat sängen. Hon var som den allra värsta bädda-sängen-polis ni kan föreställa er! Om man någon gång hade lite bråttom, och försökte smita till skolan utan att bädda sängen, så var hon framme snabbare än man hann blinka. "Jag ger sjutton i om du kommer försent. Sängen SKA bäddas!!!" kunde hon gorma, så grannarna övervägde att ringa socialen.

Nu ljuger jag. Det hoppas jag vem som helst förstår. Min mamma är världens snällaste och goaste! Sanningen är den att hon väckte mig och mina syskon med frukost på sängen - varje dag, genom hela vår tonårstid. Som den allra bästa mamman stod hon där med en kopp té och en smörgås, så att vi fick världens bästa start på dagen. Men hon gjorde det i god tid, så att vi hann bädda sängarna innan vi gick. Hon är fiffig min mamma!

Vad har ni att skämmas för, i era hem?


Kommentarer
Postat av: Lollo

Har själv sett att mamma burit upp frukost till er

Kram

2009-09-27 @ 15:50:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0