"Jämförelsesjukan"

När jag var hög-gravid (och inte alltid på det mest rosenskimrande humöret) tyckte jag att det var jobbigt att alla runtomkring mig, vare sig jag kände dem eller inte, envisades med att kommentera min mage. Det var inte de vänliga kommentarerna i stil med: "Åh, är du gravid! Vilken vecka är du i? Vilken söt/stor/liten mage du har!" som störde mig.

Nej, det var detta tyckandet och jämförandet som alla envisades med att hålla på med. "Men herreguuuuuuud, vilken stor/liten mage du har! Sån där mage hade inte min syster/mormor/grannes moster när hon väntade barn. Är du verkligen bara i vecka 27?" Precis som om gravida magar inte kan se ut på olika sätt.

Inte anade jag då att det skulle bli än värre när knodden väl tittade ut. Då skulle jag nämligen få utstå jämförelser mellan mitt eget barn och alla andra barn som någonsin funnits på denna jord. "Jaså, äter han varannan timme? Det gjorde minsann inte min svägerskas systers barnbarn!"

Och det var visst inte bara folk runtomkring mig som skulle jämföra min bebis med andra, även jag själv drabbades av "jämförelsesjukan". När man får en bebis kan man liksom inte låta bli att ständigt kolla av läget med andra föräldrar, hur äter/sover/leker deras lilla knodd? Som om alla bebisar inte vore egna individer med egna personligheter, som utvecklas i sin alldeles egna takt.

Jag tycker att min bebis är den allra finaste, underbaraste, duktigaste lilla prins. Ändå kan jag inte låta bli att snegla i smyg på de andra bebisarna när vi träffas i min mamma-grupp. Är det någon som kan något som min bebis ännu inte kan, ja då springer jag raskt hem och intensiv-tränar honom så att han lär sig det till nästa gång vi ses. Och är det något min bebis kan, som ingen annan kan, ja då blir jag inte så lite mallig!

Okej, jag överdriver kanske en smula. Men fy, vilken ful ovana det är! Ska det vara så här hela livet?!



Världens finaste kille, med världens fånigaste mamma.



Kommentarer
Postat av: Farmor

Världens goaste... Längtar så.Bara förkylningen ger sig någon gång. Kraaaamar

2010-03-23 @ 15:13:33
Postat av: frans

hahaha du e bra rolig du :) . Men jag antar att du tog hem stor priset med en valdigt duktig liten B som kunde vanda sig sjalv redan vid 2 manaders alder :D

2010-03-23 @ 16:56:44
Postat av: Eva-Lena

Ja så kommer det vara :)

Kram

2010-03-24 @ 10:22:12
URL: http://www.evalena.wordpress.com
Postat av: Farmor

Mammor får vara fåniga hur gamla barnen än blir ;)

2010-03-24 @ 12:26:05
Postat av: Anna

Haha, ja så kommer det nog alltid att vara :)

Vänta tills du får ett barn till. Då börjar man jämföra syskonen.. haha det är så sjukt!

2010-03-24 @ 19:17:43
URL: http://frojdh.blogg.se/
Postat av: mamma

Det där har Astrid Lindgren skrivit en otäck saga om. Puss mamma

P.S Jag har ett väldigt fint barnbarn...

2010-03-24 @ 21:06:25
Postat av: Lollo

Inte konstigt.... du gör som alla mammor :)

2010-03-24 @ 21:38:39
Postat av: carro

Hahah! Söt!

2010-03-25 @ 09:12:00
Postat av: Johanna L

När du va gravid vet jag att jag sa att du hade en alldeles perfekt mage. En sån jag också vill ha när jag blir gravid. Och nu när du fått din prins måste jag säga att han minsann e alldeles perfekt också! Får ta en ny promenix sen...



kramar

2010-03-25 @ 16:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0