Häxbesök!

Kolla vem som hälsade på sexåringarna på min praktikplats i fredags :)



Vi hade en uppgift i skolan att göra en gestaltning på något sätt, för att stimulera barnen till lust för bokstäverna. I förskoleklassen har de nyss börjat jobba lite med alfabetet, och hunnit till bokstaven i. Jag klädde ut mig till Bokstavshäxan Inga, och till en början kände inte en enda av ungarna igen mig - haha.

Med mig hade jag en låda (som jag dekorerat förstås, pysslare som jag är..) där det låg en massa färgglada bokstäver som den knasiga häxan samlade på. Alla alfabetets bokstäver fanns inte i lådan eftersom häxan inte hittat alla ännu (läs; eftersom fröken Johanna tröttnade på att klippa innan hon fått till allihop).

 

Eftersom det var bokstaven i barnen skulle arbeta med hade jag med mig ett antal saker som började på i min låda.  En indian, en igelkott och en isbjörn. Barnen fick gissa vilken bokstav det kunde vara som sakerna började på. Innan häxan gick ville hon dela ut varsitt vackert i till barnen - om de lyckades tala om ifall det hördes något i i olika kluriga ord som häxan läste för dem.



Fy, vad pirrig jag var innan jag skulle göra detta med barnen. Jag har aldrig provat på denna typ av gestaltning förut, men det blev riktigt lyckat. Hälften av barngruppen hade inte en endaste misstanke om att det skulle varit jag som klätt ut mig. En av flickorna hävdade tillochmed att hon sett när häxan landade ute på skolgården med sin kvast. Haha, de är för härliga!

Kommentarer
Postat av: Lollo

Duktigt! När får vi se fotot som en lo?

Kram från Lollo

2009-03-02 @ 21:39:50
Postat av: mormor

vad du gör, så färga inte ditt hår svart!! kram, mormor

2009-03-02 @ 21:54:25
Postat av: Johanna

hahahaha. det sa Daniel också när han fotade mig mormor. "Du kan skrämma vem som helst med det bleka ansiktet".

2009-03-02 @ 22:16:29
URL: http://fillansblogg.blogg.se/
Postat av: Eva-Lena

Vad duktig du är Johanna.

Kram

2009-03-03 @ 06:05:56
URL: http://www.evalena.wordpress.com
Postat av: Junitjej

Vilken rolig idé!!

Du var en söt häxa.

2009-03-03 @ 06:17:14
URL: http://junitjejen.se
Postat av: annelie

2009-03-03 @ 14:55:47
Postat av: annelie

Jag tycker inte du är så blek som de säger.

Har du några morötter hemma?.....

2009-03-03 @ 14:57:23
Postat av: myamia

så kul, det är härligt när man kan fånga barnen så!

kram mya

2009-03-03 @ 18:23:03
URL: http://myamias.blogspot.com
Postat av: Anonym

Du kommer att bli världens bästaste fröken ever.....for sure!!!

2009-03-10 @ 20:18:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0