Dagens genusdiskussion

Så var den här. Första frågan från det lilla barnet om olikheten mellan pojkar och flickor.
 
Vi körde förbi en hage med hästar imorse. Benjamin blev eld och lågor och började prata med mig från baksätet om de söta små hästarna han såg. Han red på en häst för första gången i Småland och sedan dess är han väldans sugen på att prova igen. Det blev en lång diskussion om snabba hästar, ridning, indianer och så vidare. Vad jag älskar att få ta del av hans tankar, det är underbart!
 
"Du får rida på en jätteliten häst mamma, så ska jag rida på den stora. Den jättesnabba! Jag är väldigt bra på att rida faktiskt!"
"Ja, det låter mysigt att rida tillsammans!" svarade jag (som är ganska så rädd för bamsestora hästar och bara väldigt eventuellt skulle våga mig på att sitta på en jätteliten variant).
 
Skrutten hämtade andan och fortsatte berätta för mig vilka mer som skulle följa med på vår ridtur, då han plötsligt avbryter sig själv och blir tyst. Efter en stunds funderande frågar han: "Eeeh, mamma... Kan tjejer rida?"
 
Ja, älskade lilla barn. Tjejer kan också rida.
 
Fast Benjamin rider ändå snabbare än alla. Bara så ni vet.
 
 
På lilla ponnyn i Småland. En av sommarens alla upplevelser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0