Den där lilla bönan.

Jag hade kunnat skriva en halv roman om Fabians språkutveckling just nu. Jag är helt förundrad över att han verkligen kan förmedla precis vad han vill, att han kommunicerar med oss på riktigt. För ett par månader sedan kom ord-spurten, nyss började han så smått sätta ihop orden med varandra och nu har han verkligen fått grepp om det sistnämnda. Han säger inte bara "inövade" små meningar utan sätter själv ihop orden han vill. "Topp, Inse!" (stopp Vincent!) ropade han tillexempel igår och "bomma tötti" (blomman törstig). "E de de?" frågar han också ständigt och vill att vi ska berätta vad saker och ting heter.

När jag satte honom i bilstolen för en stund sedan sa han frågande (i vanlig ordning): "Tänga dönn?" "Ja, mamma ska snart stänga. Jag ska bara spänna fast bältet först." svarade jag, varpå ungen bestämt gastade: "Tänga dönn!!!" "Ja, snart ska jag stänga!" svarade jag tålmodigt. "Mamma täääng!" bestämde han. Inte alls tjatigt ;)


Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad duktigt! :) är det möjligtvis lekplatsen inne på dagiset i gråbo? Det finns en bebisgunga där som Ellie har gungat i ett par gånger :)

2013-08-05 @ 18:32:01
URL: http://www.nattstad.se/sofiaborjesson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0