fortfarande bloggtorka!

jag kan vara den långsammaste bloggaren av dom alla!  fortfarande inga kort eller LO:s som scannats in, alla små projekt är för jobbiga i min värld just nu! :) men, ett litet inlägg - om så fbara ör att glädja min sötaste hanna i plugg-hetsen..

idag har vi haft opponering på grupparbetet. en styck sympatisk examinator och fyra grupper av utmattade studenter klämdes ihop i en sal med ett enda syfte - att kritisera varandras uppsatser! haha, man kanske inte ska beskriva det så krasst - men det är faktiskt så det känns. min grupp fick opponera på en uppsats som ärligt talat var en katastrof. vi hade verkligen ansträngt oss för att rota sådant som vi kunde säga var bra, men det var svårt, ruskigt svårt. tjejerna hade gjort en jättegrundlig undersökning på en skola, och tittat på hur lärarna där bemöter sina elever - men sammanställningen var ärligt talat helt oläslig! och det värsta av allt var att de inte verkade förstå vår kritik alls, trots att examinatorn tryckte på samma saker som vi. till en början var det nästan pinsamt, men tillslut blir man ju så trött att man bara blir irriterad istället...

På ett snällt och försiktigt sätt sa en tjej i min grupp att: "Det är svårt att få något sammanhang i det ni skriver, tillexempel det här ( ... )"
Argt svarar en tjej i den andra gruppen: "Vaddå menar ni? Varför är det svårt att förstå? Vad skulle vi skrivit istället?"
Tjejen i min grupp forstsätter: "Ja det vet jag inte, förklarat vad författaren menar, så att man förstår.."
Ännu argare svarar hon: "Ge ett exempel då, så att vi kan rätta till det stycket."
Givetvis kan fröken Johanna inte låta bli att argt förtydliga med: "Hela ert teoriavsnitt är helt oförståeligt, vi förstår inte vad ni vill säga. Ni har ju inte skrivit OM den forskning som finns, bara radat upp en massa citat utan sammanhang! Det är inte bara det stycket, utan alltihop."
Examinatorn nickar menande åt mig, och efter en ganska lång diskussion utan att de verkar förstå att deras text inte håller måttet alls så får han avbryta, och säga att han håller med, och att de måste ändra stora delar av uppsatsen för att få godkänt. Skönt, för då slapp vi gå därifrån med känslan av att bara varit elaka - vi hade faktiskt rätt också..

För vår uppsats gick det bra, opponenterna gav oss både postiv kritik och lite smågrejer som de tyckte vi kunde förbättra. Skönt. Imorgon förmiddag ska vi fixa till det, och sen skicka in. Efter det ska jag inte ägna en endaste liten tanke åt det hemska projektarbetet!

Imorgon kommer mina sötfior hit på middag - mys! Lördag - halloweenfest hos Anna o Kenny. Jag som ääääälskar att klä ut mig! :)


Kommentarer
Postat av: Hanna The one Andersson

hahaha. what. hur kan de ens gå 3 året lr va de kan va på lärarlinjen?? hur har man klarat sig igenom den? man kan juh bli trött för mindre. lagom pinsamt me att lärarn bröt och riktigt bra sätt att ta konstruktiv kritik på! tsss. du älskar de, efter ett par glas vin gör du de! ses på lör! puss

2008-10-30 @ 20:36:30
URL: http://hannamaria.bloggsida.se
Postat av: Annelie

Skönt att det gick bra med ert grupparbete!

Ha det så bra i helgen! Puss mamma

2008-10-30 @ 21:01:26
Postat av: Lollo

Ha det kul i helgen.... jag skall göra julkort

2008-10-30 @ 22:28:26
URL: http://lollo54.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0