"4 liter handsprit tack!"

Jag var på apoteket idag och bunkrade upp med lite handsprit. Inte riktigt fyra liter, men en liten lagom flaska. Är så nojig över svininfluensan så jag inte vet vad jag ska göra av mig själv. Just som kassörskan på apoteket skulle betjäna mig nyser hon - minst fem gånger, RAKT I HANDEN!!!! Ärligt talat, jag trodde varenda människa visste att man nyser i armvecket, ingen annanstans. Om inte ens apotekare har koll på hur man minskar smittspridning så är det nog snart ute med världen.

Jag har jobbat på en förskola idag. Efter frukosten, där den gravida gladeligen hade mumsat i sig två mackor (som säkert minst fyra barn hade petat på när de låg i brödkorgen) så utlöste en av de snälla kollegorna bomben. "Vi får vara extra noga med hygienen nu. Saras pappa har nämligen fått svininfluensa.Tänk på att använda handsprit, och vi försöker även sprita barnens händer."  Sprita händerna? Vad hände med munskydd och pansardräkt? Herregud, folk kan ju dö. Plötsligt fick jag både handsvett och skakiga ben - var jag inte lite sjuk ändå? Jag kanske borde gå hem och låsa in mig i hemmets trygga vrå?

Och vad i hela friden gör barnet på förskolan om pappsen ligger hemma med självaste svininfluensan? "Det är ingen idé att hetsa upp sig, det är ju bara en vanlig influensa."  Vanlig influensa? Det hör väl varendaste människa att det inte är. Detta är SVINinfluensa och ingenting annat.

I vanliga fall när jag är på förskolan brukar jag gosa ganska mycket med svininfluensa-Sara. Idag höll jag mig på en armlängds avstånd så fort jag kunde, och spritade mig sedan maniskt om händerna. Jag tyckte jag hade klarat mig ganska bra, tills klockan var kvart i fyra och jag nästan hade jobbat klart. När jag minst anade det stod barnet bakom mig, och petade mig alldeles för mycket i håret. "Johanna, jag gör en ny frisyyyyr på dig." Med lite för mycket panik i rösten kväkte jag fram att jag kände mig fin som jag var idag, och tackade så mycket för friseringen. Sedan skämdes jag. Men bara lite.

Gravida står högst i topp på personer i riskzonen för att bli svårt sjuka. Tänka sig, det har jag läst i GP. Vilka följder det kan få vet ingen. Om jag insjuknar kanske min bebis föds med både knorr och tryne. Allt på grund av svininfluensan. Det är väl för väl att det finns plastik-kirurgi numera.



Tänk vad lätt denna lilla parvel har det. Han gosar gladeligen med svinen, slickar dem tillochmed på trynet, och är inte det minsta rädd för att smittas av deras läskiga influensa :) Bilden har jag lånat här.

Kommentarer
Postat av: Hanna

hahaha. skön bild! där är man nog glad som mamma, super kul å ses igår! PUSS

2009-08-20 @ 09:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0