Sanningen om hur allt började?

När jag var 15 gick jag, precis som många andra, och konfirmerade mig. Jag gjorde det faktiskt inte för att få presenter, för i min familj fick man det även om man inte gick i konfirmation. Vad jag minns gjorde jag det nog mest för att alla mina kompisar gjorde det, men också för att jag ville lära mig mer om kristendomen och allt vad det innebär. Såhär i efterhand kan jag erkänna att när jag väl var där så ägnade jag den mesta tiden åt att provocera min konfirmandledare till bristningsgränsen med olika knasiga frågor som hon inte kunde besvara. Men sedan var hon inte vidare trevlig heller.

En fråga som jag minns att jag ställde var: "Fast om djuren skapades bara en dag före Adam & Eva, hur förklarar du då Dinosaurietiden? Det är ju faktiskt bevisat att de levde under en väldans massa år!"

Idag fick jag svaret på min fråga. Jag var på en super-intressant föreläsning, som förstås inte handlade om skapelseberättelsen utan om barns läs- och skrivutveckling. Föreläsaren visade en massa exempel på hennes elevers texter, bland annat hur de ritat och berättat utifrån hennes fråga: "Hur började allt egentligen?" (Alltså, hur kom allt liv till från första början.)

En flicka skrev såhär: "Adam och Eva vaktar sitt äppelträd mitt i trädgården. En dinosaur tittar på."

Kanske var det så det gick till? :)

Kommentarer
Postat av: Annelie

Vsr det för att hon inte kunde besvara dina frågor som du hissade upp hennes kudde i flaggstången?

Kram

2009-02-11 @ 18:30:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0