"Använd de små bokstäverna..."

Det finns en del saker som människor säger, framförallt när de talar med barn, som jag skulle önska utrotades från vår värld - helt enkelt eftersom de saknar logik och låter så urbota korkade.

När jag satt på spårvagnen för en stund sen (och för övrigt önskade mig tillbaka hem igen, till mina underbara killar) så klev det på en skolklass med sjuåringar, och två sura osympatiska fröknar i min egen ålder. Barnen skojade och skrattade - det var tydligen kul att få åka spårvagn tillsammans. Den ena sura fröken visar ingen som helst förståelse för barnens glädje, utan rycker istället tag i ett av barnens armar och säger ilsket:  

"Kom ihåg vad vi kommit överens om! På spårvagnen pratar vi med de små bokstäverna!" 

Prata med de små bokstäverna? Vad menar hon egentligen?! Är det gemenerna hon menar?! Hur bär man sig åt för att prata med gemener? Jag trodde nämligen inte att man i talstpråket gjorde skillnad mellan gemener och versaler, utan att det var en skriftspråklig funktion, men jag har kanske helt fel?!

Hur man bär sig åt för att tala tystare, det vet jag. Och även hur man bär sig åt för att tala högre - eller starkare, som det egentligen heter. Det är bara att höja och sänka rösten! 

Men hur sjutton man hör skillnad mellan små och stora bokstäver - det har jag faktiskt ingen aning om! Vet ni?! Please, förklara för mig isåfall, jag finner ingen logik i denna arga frökens uttryck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0