Vi har sålt vår själ till djävulen..

Eller ja, riktigt så illa är det kanske inte, men vår flytt till nya lägenheten kommer helt klart innebära en hel del förändringar för vår del. I fem år har jag och Daniel bott i vår lilla tvåa, som vi älskat så in i norden! Vi kunde helt enkelt inte haft det bättre än så här, allt har varit helt super; lägenheten, huset, området, grannarna (nåja, de känner vi visst inte så väl!), och framförallt servicen från vår hyresvärd och våra fastighetsskötare. Nu råkar fastighetsskötarna vara inga mindre än min pappa och bror, men det spelar ingen roll, det är inte därför jag säger det. Mer välskött och fint hyreshus tror jag man får leta efter..

I veckan var vi och skrev på vårt nya kontrakt, hos vår nya (trevliga, men väldigt bestämda) privata hyresvärd. En pensionär som enbart äger två hyreshus, som verkar väldigt mån om att ha god kontakt med sina hyresgäster, men som däremot verkar väldigt ointresserad av att betala ett enda öre mer än nödvändigt för servicen i huset.

Någon firma som har hand om fastighetsskötseln var det knappast tal om! Däremot hade han "Klas", en trevlig man i femtioårsåldern i porten bredvid, som "sköter om en del fastighetssötarsysslor i mina hus" som han så fint beskrev det. Så vitt vi kunde se, så var det ett bra tag sedan "Klas" tog sig en svängom med gräsklipparen runt huset iallafall, så man kan ju undra hur många timmar i veckan han ägnar åt att "sköta om" huset! Lite skillnad mot vår gräsmatta idag, som är vältrimmad året runt!

Dessutom fick vi skriva på ett avtal, där vi förbinder oss att sopsortera allt som går att sortera. "Det blir inga problem, vi är redan ganska duktiga på det där med sortering!" kvittrade jag, och skrev glatt under. Att jag inte har den minsta aning om vad som får lov att slängas i vilken behållare talade jag visst inte om.

Jag berättade inte heller att det enda jag sorterar är tidningar, och att jag litar blint på den föreläsare som en gång talade om för mig att sopsortering snarare är slöseri med tid, och förstör miljön mer än vad det hjälper (det är sant, han hade följt med en lastbil från renova med sådant som skulle återvinnas, hela vägen från göteborg ner till småland. Väl framme visade det sig att det mesta ändå inte gick att återanvända, och skickades tillbaka med lastbilen till göteborg igen. Mängder med lastbils-avgaser helt i önödan alltså! Kalla mig naiv om ni vill, men jag tror på´t!) Nu ska jag lik förbannat bli en av dem som sköljer rent varenda jäkla plastbunke och förpackning, och traskar iväg med dem till återvinningsstationen. 

"Ligger den långt bort förresten, återvinningsstationen?" frågade jag. "Nej, det är inte långt!" hävdade hyresvärden bestämt, och beskrev vägen till en plats minst en halv kilometer bort. Inte långt???? Idag slänger vi alla sopor i soprummet ute på vår gård. 

"Det här har jag förstås bestämt av hänsyn till vår miljö.." hävdade hyresvärden. Hahaha!, skulle jag vilja säga, han sorterar säkert inte ens sina egna sopor, han vill bara inte betala pengar för att upprätta ordentlig sortering i sina hyresgästers egna soprum. Snålis! 

Det blir en omställning mot vad vi är vana vid som ni kanske förstår, men jag skulle gladeligen sortera hela grannskapets sopor om jag bara får bo i en större lägenhet! ;)

Ja, visst ja, vi får en egen parkering också. Precis utanför huset. Superskönt! "Och den skottar ni förstås själva under vintern!" lade hyresvärden till, som om det vore den själklaraste sak i världen. Jag undrar just vem som skottar snön utanför vår port? "Klas"? Eller ingen alls? Det återstår att se!

Hur som helst, så är lägenheten vi flyttar till supermysig, och kommer nog bli perfekt för oss. Jag längtar så jag nästan spricker!

Kommentarer
Postat av: Carro

Haha!! Det är en fröjd att läsa det du skriver, snacka om att du har talang. Men det vet du att jag tycker!

Du vet ju hur galen jag är med att återvinna, ibland blir jag fanimej bara så irreterad på mig själv när vi istället bor i ett hav av mjölk kartonger.

Förresten så tror jag att jag skall dra ner lite på det när vi flyttar till huset om 1 vecka, 1 VECKA!!! Jag orkar inte med det längre, inte Patty heller;)

Puss

2010-10-22 @ 11:12:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0