En sjukt bra affär!

Så, då var höstens första jobbdag avklarad. Ute på gården öppnades kiosken för första gången denna terminen. "Veeeeeeeem vill komma och köpa?!" gastade två av förskolans lite äldre förmågor (och riktade frågan enbart åt mig, eftersom alla andra i närheten var upptagna med sitt eget, eller helt enkelt inte var gamla nog att förstå vitsen med att handla sandkakor i en låtsas-kiosk...).

Jag valde mig en jordgubb- och blåbärstårta i form av en nallebjörn, betalade 21 kronor i form av två nedfallna löv (ursäkta mig Sverige, men du kan gärna vänta ett par veckor till med hösten, augusti började precis om jag inte minns fel. det borde innebära ljumma sensommarkvällar och bara ben, inte nedfallna höst-löv!) och fick stränga order om att "inte förstöra kakan, för de ville gärna använda den igen...".

"Du kanske vill ha något att dricka? Vi har blandsaft och kaffe!" frågade det ena kiosk-biträdet. Jag bestämde mig för en liten skvätt av varje, och fick veta att även detta skulle kosta 21 kronor. För er som inte känner till det, så är affärslekar bästa tillfället i världen att öva matematik, och därför bestämde jag mig för att betala med tjugofem kronor. "Hur mycket får jag tillbaka då?" frågade jag spänt, och hoppades på svaret "fyra kronor" såklart. "Åh, få se nu. Om du betalade med 25 kronor... Ja, då får du 21 kronor tillbaka!" svarade det andra kiosk-biträdet, som om det vore den självklaraste sak i världen.

Jag tackar jag, det kallar jag en sjukt bra affär!


Kommentarer
Postat av: Nina

Du skriver helt fantastiskt! :-)

2011-08-09 @ 09:09:04
Postat av: Annelie

Haha, bra affär! Men bäst var väl ändå att du fick lämna tillbaka kakan. Jag brukar bli tvungen att äta upp den!

2011-08-15 @ 07:27:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0