2011

Här kommer så min utlovade sammanfattning av året som gått, ifrån mitt perspektiv. Jag kikade just igenom förra årets och kände mig glad i magen, vilken skatt det är att dokumentera dagarna som passerar. Det gör det så mycket lättare att minnas det underbara i livet!


Januari

Årets första månad var en händelserik sådan i vår lilla familj. Jag och Daniel mjukstartade året med en skön vistelse på Nösunds värdshus (en 25-årspresent från mina föräldrar). Det blev dags för mig att ta examen, och hjälp vilken skön känsla det var! Efter examinationen av min c-uppsats klev jag ut från pedagogen med min lärar-pin i handen, som färdig lärare. Häftigt! Direkt efteråt satte jag och Daniel oss i bilen mot Branäs där vi tillbringade en långhelg med hans coverband och härliga vänner. Välbehövlig tillsammans-tid igen och så fantastiskt roligt! Skrutten var under tiden i tryggt förvar hos mormorn och morfarn.

I övrigt bjöd januari alltså på jobb-start för min del, mitt allra första jobb som förskollärare! Skrutten och Daniel myste hemma under tiden, för dem väntade ytterligare åtta månaders skön ledighet tillsammans. Mina helger ägnades åt att tanka kärlek och energi inför nästa vecka ihop med min lilla familj. Det blev många sköna vinterpromenader, med en liten Skrutt som ganska nyss lärt sig att gå.

    


Februari

I februari hände något alldeles fantastiskt. En ny liten människa gjorde entré i världen och jag blev moster för allra första gången. Till världens finaste lilla Vincent!



I övrigt ägnade jag månaden åt att försöka landa i min nya yrkesroll. Det tar på krafterna att börja nytt jobb! Ledig tid blev det således mys för hela slanten med familj, släkt och fina vänner. Skrutten flyttade in i sitt egna rum och vi fick plötsligt tillbaka möjligheten att titta på film i sängen före läggdags (eller Daniel fick tillbaka den möjligheten, jag somnade ständigt i samma sekund som mitt huvud nuddade kudden!).


Mars

Vårkänslorna infann sig i samma sekund som snön började töa bort, och vår lilla Skrutt njöt av att kunna promenera på bar mark precis lika mycket som vi!



Vårstädning hemma hos farmorn och farfarn!

Vi tillbringade massor med tid med Benjamins fina lilla kusin. Min stora lilla kille var hur fascinerad som helst av bebisen som plötsligt hängde med hans moster överallt och ville ständigt klappa och pussa på honom. I mars påbörjade vi även en ordentlig allergiutredning på vår lilla gosse som kämpade mot ständiga kilande nässelutslag. Det gjorde ont i mammahjärtat av att se honom ha det så jobbigt som han hade det...


April

Så blev det påsk, och vår på riktigt! Påskhelgen spenderade vi hemma hos mina föräldrar och satt ute på altanen och njöt i bara t-shirt långt fram på kvällen. Åh, vad jag älskar våren!



I takt med att värmen anlände återfann sig också mitt sug att hitta på roliga saker och det blev många turer hem till vänner, mys på stan, fikabesök och grillkvällar. Vi fortsatte tampas med Benjamins allergi som bara blev värre och värre. Ungen lärde sig säga "kiiiias!" (klias) och kunde inte sova på nätterna för alla elaka prickar. På allergimottagningen gjorde de alla möjliga tester - men kunde inte förstå varför utslagen inte gav med sig. Snacka om att känna sig hjälplös och utelämnad som förälder!

         

Vi avslutade april månad med ett besök på min mosters arbetsplats där de säljer traktorer och andra maskiner. Helt klart månadens höjdpunkt om ni frågar Skrutten! Man fick provsitta vilken maskin man ville ;)




Maj

Mys, middagar och utflykter med vänner verkar varit våra ledord för våren 2011, för det var just vad vi ägnade oss åt i maj också.

Jag smet även iväg på en mycket efterlängtad tripp till Paris med mina fina vänner Anna och Sofia med målet att hälsa på vår underbara Hanna som befann sig där under hela våren. Underbart!



I slutet på månaden var jag och Daniel på ett otroligt trevligt bröllop i Lerum. Vi passade på att övernatta på fina Aspenäs Herrgård där festen hölls. Förutom att kärleken spirade och underhållningen var på topp, så fick vi även samma eftermiddag det fantastiska beskedet att det bodde ett litet busfrö i min mage. Vi ska bli tvåbarnsföräldrar, vilken häftig, pirrig och alldeles underbar känsla!


Juni

Sommaren kom och härlig efterlängtad värme! Vi premiärgrillade på vår uteplats och upptäckte att den var en ganska mysig oas trots att värden totalignorerar det faktum att ogräset växer som... ja, ogräs helt enkelt! Vi rymde ofta lägenheten för att hänga på altanen hemma hos diverse husägare, däribland Daniels lillebror med flickvän. Att kasta stenar från bryggan ett stenkast från deras hus var poppis tyckte Skrutten!



Vi firade midsommar hos min mammas kusin i Herrljunga, uppvaktade Benjamins lilla kompis Noa på ettårsdagen och fick slutligen kläm på vad som orsakade vår prins alla utslag (tavegyl, samt miniderm, som vi båda fått på recept. Konserveringsmedel är boven, men trots att vi själva är helt säkra så kunde de då rakt inte tänka sig detta på barnmottagningen där vi gått tidigare. Skönt åtminstone, att veta vad vi ska undvika för något!) 


Juli

Fem veckors semester och underbar tid tillsammans (och så förstås en del välbehövlig på varsitt håll för Daniel och mig!) startade i samma stund som juli månad gjorde entré. Vi påbörjade semestern med att lämna Benjamin hos farmorn och farfarn så vi kunde gå på sommarens andra bröllop. Dagarna efter ägnade vi i Daniels brors mysiga hus medan de var iväg i Turkiet. Skönt med miljöombyte!

I övrigt bjöd semestern på fint väder för att vara Sverige, vi hann med en hel del bad och häng på olika stränder minsann! Tillbringade tio sköna dagar i stugan i Småland ihop med både vänner och Daniels familj. Var på 30-årsfest. Jag fikade och käkade middag på stan vid flera tillfällen med mina goa vänner, tog igen egentid jag missat under mina trötta vintermånader med andra ord :)

  
  

Benjamin sa även sin allra första tre-ords-mening: "Pappa chöa bilen!" Duktiga lilla prins!


Augusti

Jag avslutade min sköna semester med att ta med mig min lilla goa unge upp till mina farföräldrar i sommarstugan ett par nätter. Med oss var också mina föräldrar, min syster med Vincent och min lillebror med tjej. Vi hade fantastiskt väder så det blev sol och bad för nästan hela slanten, både på stranden samt i den obligatoriska orangea lilla baljan ;)



Jag började jobba igen, men bara 80 % från och med nu. Hädanefter önskar jag att jag aldrig behöver jobba mer än så, åtminstone inte så länge jag har egna småbarn där hemma!

Ett besök på Borås djurpark gjorde vi alla tre, hit lär vi återkomma! Vi var på vårt allra första föräldramöte och Benjamin började därefter inskolningen på sin förskola som han kom att stortrivas på. Vi var på ultraljud och fick se vårt andra lilla mirakel för första gången. Så fantastiskt! Den lilla busen försökte suga på tummen och vinkade med sina små tår åt sina föräldrar. Nu blev det plötsligt än mer verkligt, snart berikas vår familj av ytterligare ett litet barn!


September

Hur mycket jag än njuter av dagarna med min lilla skatt, så är det underbart att vara barnledig någon gång ibland. Åtminstone när man vet att ungen är i tryggt förvar hos älskade mor- och farföräldrar. I September passade vi på att lämna bort Benjamin två gånger över natten, en gång till vardera föräldrapar, och var iväg på kräftskiva samt inflyttningsfest. Trevligt!

I övrigt ägnades månaden åt att landa i att plötsligt vara "förskoleförälder". Det är minst sagt en omställning att hinna få ihop alla bestyr på morgonen när det inte bara är man själv som ska iväg, utan en busig liten kille också. Men vi fixade det galant förstås, precis som alla andra mammor och pappor :) Med förskolestart kommer också premiär för vård av barn. Skrutten fick envisa förkylningar och jag fick stanna hemma och gosa med honom vid två tillfällen. Något som i ärlighetens namn är ruskigt mysigt, ja så länge den lille godingen inte mår värre än en förkylning förstås!



VAB-mys och playdooh-bak!


Oktober

Denna månad ägnades helgerna åt att flänga runt på kalas och andra trevligheter. Vi var bland annat och firade födelsedagar hos min kusin, mamma och storebror. Vi hade övernattningsbesök av min lillebror och ägnade en skön eftermiddag åt korvgrillning och kompishäng vid Härlanda Tjärn. Jag njöt i fulla drag över att vara ledig ensam med min lilla prins en dag i veckan. Dessa sköna torsdagar tillbringade vi med vänner, finaste systern (min) och charmigaste kusinen (Benjamins). Skrutten var dock noga med att tala om för mamman om morgnarna att han helst ville till förskolan och busa, istället för att hänga med mig, haha!

Benjamins ordförråd tog ett fasligt språng och plötsligt pratade han i långa, långa meningar. Han hade dessutom en period som världens trotsigaste, där han skulle göra precis tvärtemot vad mamman och pappan tyckte hela dagen lång. Tålamodet fick sig en prövning med andra ord ;)



Korvgrillning och mys. Vilken skatt det är att ha fina vänner vid sin sida i livet!


November

Under årets näst sista månad firar vi födelsedag både lillprinsen och jag. Mycket paketöppning och mycket kalasande blev det alltså!



Lilla B bjuder Nalle på fika vid de nya små möblerna - en mycket populär present!

I övrigt åkte jag på en ordentlig förkylning i November. Jag som aldrig är hemma från jobbet för min egen skull fick lov att stanna i sängen vid två tillfällen. Benjamin åkte förstås på samma tråkigheter, men hans gick över på ett par dagar medan min envist stannade kvar nästintill året ut. Tröttsamt!


December

Snön och kylan lös med sin frånvaro, trots att vi närmade oss årets slut. Ett litet täcke med snö har vi fått uppleva hittills, men det försvann förstås innan man ens hunnit rota fram pulkan!

Månadens två första veckor blev intensiva jobb-veckor för mig, eftersom jag ville hinna slutföra en hel del grejer på jobbet innan jag gick på ledighet. Ja, för från den 12:e december blev jag beviljad havandeskapspenning. Så otroligt skönt och välbehövligt!

Jag startade ledigheten med att fira lucia på Skruttens förskola. Hjälp, så söt han var i sin lilla pepparkaksdräkt. Längst fram av alla stod han minsann och dansade loss med sötaste kompisen Emilia. Sedan ägnade vi kommande två veckor åt julförberedelser av alla de slag. Så mysigt det är att fira jul med ett barn i familjen, man får liksom uppleva all glädje och spänning genom honom. Obeskrivligt! Vi var bland annat nere vid NK och spanade in deras fina julskyltning, vilket gärna får bli en liten mysig tradition för oss. Något Liseberg hann vi dock inte med, det får vi ta igen nästa jul helt enkelt!

Julaftons morgon firade vi själva här hemma. Benjamin var helt lyrisk när han insåg att tomten lämnat paket under granen! Efter förmiddagsmys åkte vi hem till mina föräldrar och firade med hela min familj plus min farbror med familj. Tomten kom på besök förstås och oj så poppis han var! Det blev många kramar vill jag lova!



Var Skruttens fina jul-skjorta tagit vägen? Den åkte av så fort han kom innanför dörren hemma hos mormor och morfar eftersom han "va lite fettig (svettig) nu!" Han spatserade helt enkelt omkring i bar överkropp hela eftermiddagen, och efter tomtens besök åkte även resten av kläderna av. Nakenfis är det allra bästa! :)

Juldagen firades hos Daniels föräldrar med många klappar, mys, julmat och dessvärre en febrig liten gosse.. Det blev alvedon och tidig hemfärd för oss, men redan nästan eftermiddag var han på benen igen. Då låg dessvärre jag däckad i magsjuka! Inte det trevligaste sättet att tillbringa en ledig dag på direkt.

Nyårsafton firades detta år hemma hos våra vänner i Fjärås. Åtta vuxna var vi och sex busiga barn, som alla somnade före efterrätten. God middag, raketer vid tolvslaget och trevligt umgänge. Ett bra avslut på 2011 minsann och alldeles lagom livligt för en trött gravidis som mig!

Ja, det var en lång summering av mitt och min lilla familjs 2011. Kanske orkade du bara skumma igenom alltihop, lusläste varenda mening eller så scrollade du rakt förbi. Oavsett så har jag här samlat ihop det år som passerat och jag är alldeles säker på att jag själv kommer läsa det många gånger och minnas tillbaka på året som något väldigt bra!

Jag avslutade sammanfattningen av 2010 med att lova mig själv att försöka hinna vara en bra Johanna på alla plan: mamma, sambo, dotter, syster, och vän. Livet tog en ny form när jag i januari påbörjade min allra första heltidstjänst och samtidigt skulle försöka hinna med både mig själv, min ljuvliga lilla unge och alla underbara människor som omger mig. På nyårsaftons kväll när vi pratade om året som gått kunde jag konstatera att jag känt mig hiskeligt trött under i stort sett hela året som gått. Först nytt jobb och sedan en graviditet som påbörjades. Ja, jag har varit en trött Johanna helt enkelt, som inte alls hunnit och orkat med allt jag velat. Nu står jag inför ännu en underbar förändiring i livet - om några veckor blir jag tvåbarnsmamma! Det kommer förstås innebära en helt nya vardag med nya rutiner igen, men underbara sådana. Jag ser med stor förhoppning fram emot året som jag har framför mig. Mitt mål för 2012 blir att njuta av dagarna som går - oavsett vad jag ägnar dem åt!

Ett riktigt bra 2012 önskar jag er, mina fina läsare! Lämna gärna ett litet hej någon gång ibland, så jag får veta vilka ni är :)

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej, hej!! Mysigt att läsa om ert förra år!!! Kram till hela familjen!

2012-01-03 @ 23:15:43
URL: http://ulrikaslillablogg.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag blir lycklig av att läsa och se bilder av ert år - jag tillhör den delen som lusläste till sista ordet! KRAM!

2012-01-04 @ 08:32:59
Postat av: Gill

Hej Johanna

jag följer också nogrannt din blogg, kul att läsa och se hur ni har det. kram på er Gill

2012-01-04 @ 10:26:45
Postat av: Ing-Marie

Hej. Kul att läsa om året som gått. Tänk va tiden går fort o snart ett litet knyte till i familjen. Benjamin storebror... lilla gubben. Ett riktigt GOTT NYTT ÅR till hela familjen! Kramar från svärmor

2012-01-04 @ 14:35:08
Postat av: Mamma

Jag lusläser! Nu när jag såg tomten och Benjamin kom jag ihåg att min mamma stickat tomtens vantar!För länge sen :)Puss puss

2012-01-04 @ 17:45:34
Postat av: Moster Murran

Jag lusläste :) Och följer... Så roligt att läsa.

2012-01-05 @ 10:23:46
Postat av: Lollo

Läste allt:) Man kan nog säga att det var ett händelserikt år för dig, och mer kommer det att bli detta år. Vilken lycka att få bli mammma igen, blir säkert en sån goding till som ni redan har:) Jag önskar er verkligen all lycka<3

Kram från Lollo

2012-01-09 @ 19:06:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0