2012

Så har ännu ett år passerat, 2012. Ett mysigt, härligt, roligt och hektiskt år. Vi blev fyra i familjen. Daniel och jag blev föräldrar till ännu en underbar liten gosse och Benjamin blev storebror. Och trots att jag inte "jobbat" alls under året som gått, så har jag bannemej haft mer att göra detta år än någonsin. Det tar på krafterna att ägna sina dagar åt en bebis och en busig två-treåring. Men roligt är det definitivt! Roligt, mysigt, härligt OCH hektiskt.
 
Här kommer en liten (okej, en hemskt lång!) sammanfattning av mitt 2012. Precis som för ett år sedan blir jag varm i hela kroppen när jag går igenom arkivet för bloggen. Jag blir påmind om små saker som jag nästan glömt och inser vilka underbara tillfällen livet bjuder på, stora som små, varje dag.
 
Januari
Mitt januari skulle kunna sammanfattas med ett enda ord. Väntan. Vår lilla bebis var beräknad till slutet av månaden och som vi väntade. Och väntade. Jag var trött och tjock. Och nyfiken förstås, på vem som gömde sig därinne i min stora mage. Men inte blev det någon januaribebis inte.
 
 
För att få tiden att gå fyllde vi frysen med hembakat bröd och bullar. Vi åkte pulka och gjorde mysiga utflykter. Bland annat till IKEA med min vän Hanna. När Benjamin var på förskolan låg jag med fötterna i högläge i soffan, eller nedkrupen i sängen och sov. Och när han somnat för kvällen gjorde jag detsamma. Somnade alltså. Inget vidare sällskap med andra ord!
 
 
Februari
Så kom månaden som skulle bli den bästa på hela året. Den sjätte februari föddes han, vår ljuvliga lilla prins, på samma dag som min systerson fyllde ett. Efter ungegfär två veckor med intensiva förvärkar och en fantastisk förlossning var han äntligen här! Och jo, jag minns den faktiskt som fantastisk... Det var lugnt och sansat, solen sken in i förlossningssalen (precis samma sal där Benjamin föddes, två år och två månader tidigare!) och vi hade världens mysigaste barnmorska som skapade en trygg atmosfär i hela rummet på något vis.
 
Sina första dagar i livet kom han dock att spendera i en kuvös, då han åkte på en infektion i samband med förlossningen. En del av mig ville bara gråta, så fruktansvärt konstigt det kändes att ligga utan bebis nere på BB. Men mitt förnuftiga jag insåg att det faktiskt kunnat vara mycket värre. Efter knappt två dygn var han nere hos mig i sin lilla genomskinliga balja och efter fem dagars antibiotika-kur var han frisk och kry och kunde skrivas ut. Vardagslivet som en familj på fyra kunde äntligen börja på riktigt!
 
Och vad gjorde vi resten av februari då? Inget annat än att mysa faktiskt. Allra mest mös Benjamin, som ville hålla sin lillebror det första han gjorde på morgnarna och slet av honom hans små strumpor så fort han fick chansen för att pussa och klappa på de små fötterna. "Han e jättemjuk..." sa han, med stolthet i rösten.
 
Ja, och så hann vi med att gå på tjejmiddag också, min minsting och jag.
 
 
 
Mars
Så blev det mars och våren gjorde entré. Ja, inte var det så varmt att vi sprang barbenta direkt, men alldeles för varmt för att vara i mars månad. Jag och Fabian tillbringade nätterna med att amma och således dagarna då Benjamin var på förskolan med att sova. Eftermiddagarna och helgerna tillbringade vi på lekplatser i omgivningarna i sällskap av ljuvlig vårsol och vänner. Jag insåg redan då att syskonvagnen som jag fyndade på blocket för 600 spänn skulle bli min bästa investering på hela året!
 
   
 
Tjejmiddag nummer två var vi iväg på, den lilla bönan och jag. Och så bröllop, med tillhörande fest på Varbergs kurort, mellan våra vänner Per och Sara. Fabian fick följa med (och skrek sitt kvällsskrik i korridoren utanför spagästernas rum), men Benjamin lämnade vi hos farmorn och farfarn.Två mindre trevliga happenings denna månad var magsjuka (för Benjamins och Daniels del) och en ordentlig mjölkstockning (för den ammande modern förstås!).
 
 
April
Den där värmen vi fått känna på i mars, den saknade vi något enormt under största delen av april månad. Om morgnarna hände det att det var minusgrader, och påsken firade vi med tjocka vinterkläder på.
 
 
Förutom att fira påsk så ställde jag till med tjejmiddag här hemma och vi var iväg på dop. Benjamin ägnade dagarna åt att hitta på så mycket bus han bara orkade och till att leverera det ena skojiga citatet efter det andra. Jag började känna mig sliten av nätter fyllda med amning, dagar fyllda av att tillfredställa två små pojkars önskningar - och så en timme varje kväll av totalt gallskrik från den allra yngsta familjemedlemmens sida. Vid detta läget var jag så lycklig över att jag dagtid hade både världens gladaste och nöjdaste bebis, samt världens gladaste, charmigaste två och ett halvt-åring (det blir så mycket lättare att ha överseende med trotsiga utbrott och busiga påhitt om ungen inte är världens tjurigaste däremellan, tacksam för att vi fick den varianten!).
 
Vi hittade årets första vitsippor, fortsatte fylla dagarna med mycket promenader och lek med goa vänner, och minstingen lärde sig att "prata" med oss.
 
 
Maj
Jag startade månaden med att äntligen komma i mina vanliga jeans, tjoho! I maj inföll flera röda dagar, vilket betydde mer ledig tid för pappan i familjen. Mysigt! Det vackra vädret kom tillbaka och vi tillbringade större delen av månaden utomhus. Åkte till Nolhagaparken i Alingsås, hängde vid stranden vid Härlanda Tjärn, blev bjudna på årets första grillmiddag och svettades på mina föräldrars altan vid ett par tillfällen.
 
 
Jag var iväg på shoppingrundor i Ullared samt i krokarna häromkring för att utrusta familjen inför sommaren. Daniel och Benjamin var iväg på cirkus. Barnen och jag gjorde utflykter till kompisar om dagarna (Sofia på Styrsö och Carro i Lerum tillexempel) och kunde njuta av värmen hos folk som har en altan till skillnad från oss.
 
Fabian fyllde tre månader, höll i sina egna leksaker, skrattade högt, bestämde sig för att börja sitt-träna och slutade äntligen upp med sin skrik-timme om kvällarna. Benjamin fortsatte att ge sin mamma gråa hår genom att tillexempel gömma fjärrkontrollen utanför sovrumsfönstret och sätta på spisplattorna i smyg.
 
 
Juni
I juni var det full rulle på alla håll, precis vad jag trivs allra bäst med! Vi inledde med att fira Hanna som tagit examen, tätt följt av ett besök ut till Styrsö där vi fick träffa efterlängtade lilla Ester för första gången. Jag var på besök på jobbet för att visa upp minstingen för alla barnen. Fabin fyllde fyra månader och fick således smaka sin allra första lilla sked med mat. Daniels bror gifte sig med sin My och vi var på sommarfest på Benjamins förskola.
 
 
 
Daniel började sin semester i mitten på månaden. Tidigt detta år, men redan efterlängtat för mig som såg fram emot att vara två vuxna som hjälptes åt att ta hand om våra godingar om dagarna. Vi besökte min farmor och farfar på landet, firade midsommar hos mina föräldrar, övernattade hos vänner i Varberg och firade barnens farfars födelsedag. Hade sjukstuga (Fabian), var på bio (Benjamin och jag), lyckades med bedriften att låsa oss ute, samt gjorde årets Lisebergsbesök.
 
 
Juli
Vi fortsatte semestra på olika håll. Började med att "passa" hus och katt för Daniels föräldrar i Frillesås. Bjöd dit kompisar på middag, badade i trädgården och besökte en närliggande "4H-gård". Mellanlandade hemma i två nätter och passade på att låta mina föräldrar ta hand om barnen en kväll så vi kunde gå ut och käka tapas, bara Daniel och jag. Var iväg till barnmottagningen med Fabian och fick komjölksallergi konstaterad.
 
Åkte ner till stugan i Småland i sällskap av Rickard och Ylva med barn, som efter några nätter löstes av utav nästa sällskap: Martin och Ida med barn. Vi njöt av lugnet på landet, Benjamin premiärred på en liten häst. vi klappade får, åkte till stranden, grillade goda middagar, plaskade i poolen och slogs med myggen. Och jag var alldeles utmattad av sömnbrist, då vår lilla böna fortfarande vaknade åtminstone varannan timma nätterna i ända.
 
I mitten av juli var det dags för Daniel att börja jobba igen och barnen och jag fick underhålla oss på egen hand på vardagarna. Inte så svårt dock, när man har världens bästa familj och vänner att umgås med. Vi myste med min syster och Vincent, hälsade på Carro och Noa och badade vid Aspen med min vän Anna. Åkte till min farmor och farfar ett par nätter och blev bjudna på trevlig grillmiddag hos min morfar med fru. Månaden avslutade vi med att åka på bröllopsfest i skärgården, Daniel och jag. Fabian sov sin första natt utan mamma alltså, hos mormorn och morfarn i sällskap av Benjamin.
 
 
 
 
Augusti
Första veckan i augusti lånade jag och min syster våra föräldrars hus ett par nätter. Njöt av det underbara i att ha en altan med tillhörande trädgård under sommardagarna. Fast så värst varmt var det inte. Det var mest sådär "sommar-i-sverige-aktigt", precis som resten av sommaren.
 
Jag var iväg på möhippa och Daniel var på svensexa. Fabian fyllde sex månader och hade nyss helt och hållet slutat amma, vilket innebar att jag kunde smita iväg på nöjen på egen hand. Den lilla bönan började också, äntligen, sova hela nätterna vilket resulterade i någon typ av sovchock för den uttröttade mammans del.
 
 
Benjamin började förskolan igen efter åtta veckors ledighet och jag och mitt "GGG-gäng" bestämde att det var dags att återuppta våra tjejmiddagar. Vi firade min pappas födelsedag och barnen och jag var iväg på Göteborgskalaset ihop med Hanna, min syster och Vincent.
 
Månadens sista vecka var Daniel ledig från jobbet och vi åkte iväg på familjesemester till Danmark. En underbar sådan till ett ställe dit vi lär återkomma!
 
 
September
Månaden inledde Benjamin och jag med att åka hem till min vän Hanna ihop med hela GGG-gänget. Det var dags för Hannas Dave att åka hem till Australien och han bjöd på en hejdundrande kinesisk middag.
 
Daniel och jag var iväg på årets fjärde och sista bröllop, mellan vännerna Robin och Camilla. Vi övernattade hos Daniels bror med fru och fick veta den härliga nyheten att de väntar tillökning!
 
 
Fabian och jag var iväg på sångstund i kyrkan för första gången, något vi kom att fortsätta med (nästan) varje onsdag resten av året. Överhuvudtaget kom jag äntligen igång med att hitta på saker även när Benjamin var på förskolan, nu när sömnbristen inte längre fanns och gjorde att jag kände ett bestämt behov av vila.
 
Sofia, Mikael och Ester var här på fredagsmys. Daniel och jag besökte Sjöfartsmuseet med barnen och Benjamin och jag var på teater. Och jag hann med att gå på tjejmiddag innan månaden var slut.
 
 
Oktober
Hösten kom och fylllde marken med vackra löv. Vi njöt i fulla drag utomhus de dagar då solen sken och jag passade på att fotografera mina pojkar med höstens färger som sällskap. Vi var en heldag i Borås hos min vän Sandra och Romeo och hade även henne här på besök en eftermiddag. Min mamma fyllde år och bjöd på god middag i vanlig ordning. Ester döptes och Benjamin och jag tog en sväng till Liseberg efteråt, dagen före stängning.
 
Benjamin och jag övernattade hos min syster, där Skrutten åkte på en släng med feber som några dagar senare visade sig bero på höstblåsor. Vi lekte med förskolekompisar på eftermiddagarna, både hemma och ute på lekplatsen. Han kom igång med att leka rollekar något alldeles otroligt och kärade ner sig i kompisen Wilma på förskolan. Fabian hade ett par veckor där solskenshumöret lyste med sin frånvaro och kort därefter dök den första lilla tanden upp.
 
  
 
Jag lyckades med bedriften att tappa min iPhone i badkaret samt själv reparera den. Var iväg på bio inte mindre än två gånger, i sällskap av goa tjejer i två olika konstellationer. Hanna ställde till med tjejkväll där jag övernattade på soffan och tog en välbehövlig sovmorgon. Vi lämnade bort barnen till mina föräldrar en natt och mötte upp vänner för middag och vin på stan. Månaden avslutade vi med att fira min bror som fyllt 28.
 
 
November
Denna månad blev, precis som tidigare år, en av de mest intensiva. Jag fyllde 27, bjöd GGG-tjejerna på sopplunch, käkade tapas på stan med två andra fina tjejer och hade min familj här på firande.
 
Fabian lärde sig att åla och kort därefter att krypa. Fick sin andra tand och en eländig förkylning med långdragen falsk krupp. Vi "torsdags-hängde" med Carro och lilla Leo och var på sångstunder med Johanna och den större Leo. Jag var iväg på Öppna Förskolan och tog syskonfoto på barnen och vi busade med vänner om eftermiddagarna, däribland ett par av våra favoriter Cecilia och Melvin. Min syster och jag var iväg på lunch hos min farmor och farfar. Vi firade farsdag och övernattade i Gråbo med tillhörande bussutflykt för att komma hem dagen därpå.
 
Månadens sista dag gratulerade vi vår lilla treåring. Vi firade med paket och sång på sängen, samt en badutflykt till Vattenpalatset i Lerum.
 
 
 
December
I rasande tempo var den här, årets sista månad. I vanlig ordning hade vi adventspyntat ett par dagar före första advent, eftersom den dagen brukar innebära kalas för vår fina pojke. Vi firade i dagarna två, först var familjen här med paket och bjöds på korv med bröd och glasstårta. Dagen därpå ställde vi till med barnkalas. Fullt ös hade vi, med fem vilda pojkar och två bebisar. Tårta med "Blixten", fiskdamm och bus. Tänk, att vi redan har en treåring!
 
Fabian fick två vampyrtänder i överkäken, lärde sig att resa sig själv mot möblerna och började upptäcka nöjet i att promenera runt med en lära-gå-vagn.
 
 Vi bakade lussekatter, slog in julklappar, tittade på årets julkalender, besökte Jul på Liseberg och åkte pulka i årets första snö. Benjamin och hans vänner på förskolan bjöd på mysigt luciafirande. Daniel spelade på ett julbord på Brännö och jag och min syster åkte ut tillsammans för att titta på dem.
 
   
 
Och så var det dags att fira jul igen. En mysig sådan, med barnögon som tindrade och mat som landade perfekt i magen. Åh, vad jag tycker om julen, år efter år!
 
Så när årets sista dag närmade sig åkte jag på en förkylning. Firandet blev därför inte riktigt som vi tänkt oss, men himla bra ändå. Min syster, Martin och Vincent åt middag här med oss och sedan blev det en lugn kväll i soffan med en febrig Benjamin och slutligen en kort stund ute bland fyrverkerierna. Eller "rymdraketerna", som Benjamin tyckte var de läskigaste han någonsin sett.
 
Ja, det var det. 2012, ur mitt perspektiv. Ett år fyllt av innehåll! Det har sannerligen varit en omställning att bli en familj på fyra och årets första månader brottades jag mycket med känslan av att inte hinna med båda mina små på det sätt jag önskade. En nyfödd böna och en busig skrutt på två och ett halvt har definitivt inte samma behov alla gånger. Men, efter att ha tankat ny energi under vår semester lyckades jag landa i tvåbarnslivet ordentligt, äntligen! Mitt mål inför 2012 var att njuta av dagarna som gick, vad jag än ägnade dem åt. Och ja, det skulle jag nog vilja säga att jag lyckats med. Njuta alltså, av allt underbart som livet bjudit på.
 
2013 har just börjat och vi står återigen inför förändringar i vår familj. Vi ska dela på föräldraledigheten med start om en och en halv vecka, vilket betyder en ny slags vardag med nya rutiner hemma hos oss. Det känns spännande, roligt och vemodigt på samma gång.
 
Fabian ska fylla ett och Daniel blir 30. Benjamin fortsätter på sin förskoleavdelning under våren och flyttar sedan över till storbarnsavdelningen som en stor kille, samtidigt som lillebror tar klivet in i förskolevärlden. Jag ska se till att umgås mer med mina fina vänner under året, ge mig en knuff att komma hemifrån åtminstone en vardagskväll i veckan. Och så ska jag prioritera kvalitetstid med mannen i mitt liv!
 
Jag ser fram emot ett nytt år ihop med familj och vänner. Jag tänker fylla dagarna med sådant jag trivs med, sådant som gör mig och mina nära lyckliga.
 
Välkommen att följa mig genom året som går. Jag hoppas jag kan glädja er på ett eller annat sätt med mina små inlägg. Lämna gärna ett litet hej någon gång ibland, jag är så nyfiken på vilka ni är! 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag läser alltid din blogg! :)

2013-01-02 @ 22:59:47
URL: http://www.nattstad.se/sofiaborjesson
Postat av: Ulrika

Vilken härlig sammanfattning! Kram och god fortsättning!

2013-01-02 @ 23:38:09
URL: http://ulrikaslillablogg.blogg.se
Postat av: Carro

Vilket år:) Men du glömde Leo;) puss

2013-01-03 @ 08:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0