2013

Nu har det blivit dags. Dags att summera året som gått, år 2013. Ännu en gång blir jag påmind om vilken skatt bloggen är för mig, en liten bank fylld av minnen. Min alldeles egna almanacka, i både ord och bild. Tack vare den minns jag vardagens små ting, saker jag annars skulle glömt bort. När jag bläddrar tillbaka bland mina inlägg inser jag att jag nog bloggat mindre än någonsin detta år. Men de inlägg som finns där får mig att vilja skriva ännu mer under året som kommer, bevara min vardag på det sätt som jag tycker om.
 
Januari
Vi startade året med sjukstuga här hemma. Ja, faktum är att vi spenderade självaste nyårsafton med hemmet fullt av baciller. Benjamin åkte på feber med utslag och svinkoppor som följd, och vi fick tvinga i honom en hemsk penicillinkur. Och det var inte de enda bacillerna som kom på besök under årets första månad. Vi var snarare mer sjuka än vi var friska. Både Daniel och Fabian fick halsfluss och Benjamin en släng av magsjuka.
 
I mitten på januari började jag jobba tre dagar i veckan, dagar då Daniel var föräldraledig med barnen. Jag fortsatte att fylla mina föräldralediga dagar med att umgås med vänner, däribland Sofia och Ester. Två lördagar i rad ägnade jag åt mina fina vänner - en kväll hos Hanna Fransson och en kväll på GGG hos Hanna. Benjamin var med mina föräldrar på Universeum och Fabian tog sin allra första pulkatur, samt var iväg och gjorde pricktest för mjölk och ägg.
 
 
 

Februari
Årets andra månad innebar födelsedagsfirande hemma hos oss, av världens underbaraste lilla ettåring. Han bjöds på paket, skönsång, tårtljus i frukostsmörgåsen och glasspremiär - som var det läskigaste han någonsin smakat! :) Några kalasgäster var det dock inte tal om, eftersom jag låg nedbäddad med feber och värk i kroppen. Och Fabian var inte kry han heller, pigg och glad på födelsedagen, men lagom till att kalasen skulle hållas kräktes. Ingen magsjuka, men däremot öroninflammation. Februari bjöd på ytterligare en penicillinkur alltså.
 

Vi var iväg på min systers älskade pojkes tvåårskalas, åkte pulka ihop med Benjamins förskolekompis Wilma, hälsade på vännerna som köpt hus i Floda och lekte på en lekplats ihop med min syster och Vincent. Daniel och jag hade en kväll på stan för oss själva medan barnen sov i Gråbo. Jag var iväg till Styrsö på tjejmiddag och Benjamin ritade sitt livs första gubbe.
 
Mars
Vi kickade igång mars månad med årets första picknick i solskenet. Frallor och festis (premiär för Fabian) vid Olskrokens lekplats. Hälsade på Daniels barndomsvän Thomas med familj. Njöt av ännu mer soliga lekplatshäng ihop med mina små, övernattade hos mina föräldrar och var på sångstund på Öppna förskolan. Benjamin firade att våren var på väg genom att springcykla till ICA och vi var iväg på lekdejt hemma hos Melvin och Cecilia. Fabian fick ettårsvaccin med tillhörande feber, gjorde mjölkprovokation på barnmottagningen och lärde sig att gå! GGG-tjejerna överraskade Anna med födelsedagsmiddag på Thai Moon. Daniel fyllde 30 och vi ställde till med fest för vännerna och kalas för familjen. Påskafton firade vi i Gråbo. Och just det, Daniel hade en släng av magsjuka - inte kunde vi låta en vintermånad passera utan sjukdomar hemma hos oss?
 
 
 
 
April
Jag vill minnas att våren kom med stormsteg i samma stund som april månad började, men det verkar som att jag minns fel? Varmt men blåsigt, verkar väderomdömet vara, om man vågar tro mina få blogginlägg. Vi åt iallafall vårens första jordgubbar och tog vårens första cykeltur, Benjamin och jag - vårväder eller inte! Besökte en 4H-gård hela familjen. Jag var ute och käkade med mina gamla kollegor, och vi var en sväng hos Daniels bror med familj. Fabian fick magsjuka den lilla stackaren och jag vill minnas att Daniel fick det ännu en gång, eller också så blandar jag ihop det. Daniel och jag avslutade iallafall April så långt ifrån baciller vi kunde komma - med en minnesvärd weekend i Budapest.
 
 
Maj
Äntligen var den här, värmen! Som vanligt blev det ingen mjukstart utan i princip sommarväder direkt, underbart! Vi svettades på lekplatsen i Strömmensberg ihop med Carro och pojkarna, barnen hade shortspremiär, och Benjamin och jag tog en kvällscykeltur till plaskdammen i Kålltorp. Benjamin fick sitt livs första fotbollsdress och Fabian sina allra första stövlar (ja, det var såklart inte sommarväder hela månaden!).
 
             
 
 Vi sov i Gråbo, badade på Åbys äventyrsbad, var på Bergums fritidslantgård ihop med min mamma och Vincent, grillade hos vännerna i Floda och firade Esters ettårsdag ute på Styrsö. Benjamin bestämde sig själv för att sluta med blöja nattetid och jag kom igång med att springa och träna litegrann här hemma.
 
 
 
 
Juni
Första helgen i juni övernattade vi oss hos vänner i Varberg. Barnen plaskade i en liten pool och vi bjöds på god grillmiddag. Besökte Ullared på vägen hem.
 
Vi firade mina kusiners födelsedagar och hade Patrik och Lisa på fredagsmys. Bjöds på middag i Gråbo för att fira min duktiga mamma som tagit examen som arbetsterapeut. Jag käkade middag på vår gamla kvartersrestaurang ihop med vännen Sandra och dagen efter kom Hanna hit på fredagsmys. Vi ägnade en lördag hemma hos Carro med familj, där männen snickrade staket och vi grillade goda hamburgare. Carro och jag åkte även till slottskogen en heldag med våra fyra busiga barn.
 
Jag hade en dejt med Hanna och Anna, och Marcus och My var här på middag med sin lilla Leon. Barnen premiärbadade i Härlanda Tjärn och Daniel och jag fick en söndag för oss själva då mina föräldrar lånade
barnen.
 

Firade midsommar med min släkt i Herrljunga. Fabian den stackarn fick årets tredje penicillinkur - öroninflammation även denna gång. Vi avslutade månaden med ett Lisebergsbesök, där Benjamin lämnade sina älskade nappar till kaninerna.
 
 
 
Juli
Jag käkade middag på stan med Hanna, Sofia och vår gamla klasskompis Malin. Daniel var iväg på Metal town och Fabian fick köras till akuten för ordentlig förstoppning. Barnen och jag övernattade i Gråbo, och var och badade vid Aspen. Sedan var den äntligen här. Semestern, underbara semester!
 
Vi badade åtskilliga gånger vid Aspen i Lerum. Besökte min farbror med familj på en camping i Varberg. Sov över i Frillesås och badade för första gången med barnen vid den fina stranden där. Grillade hos vännerna Tomas och Mona. Var i stugan i Småland. Hade en heldag med övernattning hos vännerna på Styrsö, samt "passade" hus i Frillesås ett par nätter.
 

Daniel och jag hade en mysig kväll på stan medan Benjamin som hos sin älskade moster och Fabian blev ompysslad av morfar. Jag hann även med en helkväll på stan med Hanna, Anna och Sandra, som avslutades med att jag blev jagad av en hund - HU! Benjamin sov en natt i Frillesås och vi var på trevligt födelsedagskalas hos Daniels bror.
 
 
Augusti
I augusti ekar bloggen nästan tom, och min almanacka här hemma likaså. Mina fotografier på datorn skvallrar dock om att vi hade det helt underbart även då. Sommarvärmen höll i sig och vi hann med ett par turer till stranden. Jag var ute och käkade med Carro. Vi sov ett par nätter hos min farmor och farfar på landet och var på grillfest hos min morfar, där Benjamin lyckades fånga sitt livs första fisk!
 

I mitten på månaden var vardagen tillbaka. Inskolning på förskolan för Fabian och  ny avdelning för Benjamin. Jag började jobba igen, på min gamla avdelning men med mestadels nya barn och två nya goa kollegor. Helgerna fyllde vi med trevligheter - däribland en fískeutflykt till Nääs hela familjen. Innan månaden var över hade vi hunnit med att vabba ett par dagar då båda barnen åkte på förkylning med ögoninflammation.
 
 
 
September
Detta året bjöd september på sol och nästintill sommarvärme, en fantastisk sensommar helt enkelt. En lördag tillbringade vi helt och hållet ute i solen (efter att vi startat dagen med att gå på radhusvisning i Lerum). En sväng till Daniels bror med familj vid havet och sedan picknick till middag och bus på Ånäsfältet fram tills det var läggdags för barnen. Samma helg hann vi även med sommarens andra besök på Liseberg, ihop med barnens farmor och farbror med familj. 
 
Vi var iväg på Leons, Daniels brorsons, dop samt på mina kusiners 30- respektive 18-årskalas. Jag var på bio med Hanna, Carro och Jossan (vi såg en sämre film, som var hemskt lång, zzzz) samt på fest för att fira min gamla kollega Birgitta som gått i pension. Benjamin och jag var på en förhandsvisning av filmen "Flygplan" och han var iväg på sitt allra första barnkalas på egen hand - hos kompisen Emilia. Daniel och jag fick dessutom en kväll på egen hand, då barnen blev hämtade på förskolan av min pappa för övernattning hemma hos dem. Vi var och käkade smarrig tapas på Michelangelo i Kålltorp och njöt dagen efter av skön sovmorgon.
 
 
Oktober
Plötsligt kändes vår lilla Fabian som en stor grabb. Hans språk utvecklades mer och mer och vi fascinerades över alla klurigt långa meningar han lyckades få till. Han bestämde sig för att det var på tiden att börja med kalsonger (jösses, vad den ungen är envis!) och vi var iväg på en försenad 18-månaderskontroll med tillhörande vaccinationsspruta. 
 
Jag var ute och käkade fredagsmiddag med Hanna Fransson och fikade med GGG-tjejerna på stan (istället för mkiddag hemma hos mig, som blev inställd eftersom Fabian fått feber). Jag var även på avskedsmiddag på stan för Hanna som strax kom att flytta till Australien för ett år.
 
Vi var på kalas för att fira min älskade mamma som fyllt 50. Fabian lämnade vi hos barnens farmor och farfar under tiden, så jag fick chansen att hjälpa till med kalasfixandet. Vi blev också  bjudna till badhotellet i Fredrikshamn över natten för att fira henne ytterligare hela familjen. Så mysigt! Vi hann även med att hälsa på vännerna Robin och Camilla som fått en ny familjemedlem, få lunch- och lekbesök av Sofia och Ester, samt att fira min bror som fyllde 29.
 
November
Näst sista månaden har kommit att bli en riktig kalashelg hemma hos oss, eftersom både Benjamin och jag fyller år då. Skillnaden oss emellan är att Benjamin räknade ner dagarna till sin födelsedag en hel månad innan den var här, medan det (på allvar) händer att jag får fundera både en och två gånger över hur många år jag faktiskt är. Mig firade vi med middag för mina föräldrar och syskon, och den lilla fyraåringen firades dubbelt upp på självaste födelsedagen av min och Daniels familj. Dagen efter hade han sitt första födelsedagskalas för förskolekompisarna, med fiskedamm och hela köret.
 

Förutom kalasande så tog jag och Daniel en sväng till Ullared en fredagskväll medan barnen sov i Gråbo. Vi firade fars dag i Frillesås och Benjamin var iväg och sprang paprica-loppet i Skatås ihop med förskolekompisen Emilia. Evelina och Vincent sov här en lördag och jag och barnen sov över hos dem ett par helger senare.
 
Fabian satte igång med att kalla folk "dumma bajs" till höger och vänster, och hade även en släng av feber samt efterföljande matvägran ett par dagar. Själv åkte jag på en ordentlig förkylning med fruktansvärd hosta och heshet värre än en gammal rökare. Vi köpte oss en ny, förhoppningsvis mer pålitlig bil och jag var iväg på visning av ett radhus i Stenkullen.
 
December
Fabian kickade igång december månad med att kräkas på förskolan. Magsjuka eller inte, men det blev inte värre än så. Pigga och glada satt således jag och barnen instängda i 48 timmar för att undvika att smitta någon annan. Knappt två veckor senare kräks han igen - vid ett tillfälle, och knappt en vecka senare åkte Benjamin på en ordentlig magsjuka (men som tack och lov bara varade mindre än ett dygn..) Förutom detta har båda två fått tampas med en ordentlig förkylning med feber och hosta, Fabians håller i skrivande stund fortfarande i sig.
 
Daniel och jag var på en mycket trevlig inflyttningsmiddag hemma hos Hanna och Chadi medan Benjamin sov i Frillesås och Fabian i Gråbo.Vi båda var iväg på julbord/julavslutning med respektvie jobb. Evelina och Vincent sov här en fredag och Benjamin sov i Gråbo en natt. Vi besökte jul på Liseberg ihop med Carro med familj och barnen och jag var iväg i stan för att spana in NK:s julskyltning. Och så firade vi förstås en väldigt mysig jul ihop med våra familjer. På nyårsafton var Fabian febrig, så planerna på att fira hemma hos Rickard och Ylva ställdes in. Istället bjöds vi på god tre-rätters hemma hos mina föräldrar, följt av sällskapsspel och ostbricka när våra vilda barn och kusin Vincent somnat.
 
 
Det var vårt 2013 det. Kanske har du lusläst vartenda ord, eller kanske skummade du bara förbi. Detta är den fjärde årssammanfattningen jag gör i min blogg. Jag har själv just läst de tididgare tre och blir alldeles varm i själen. Jag älskar att dokumentera livet, det är omöjligt att minnas allt annars. Nu måste jag bara lova mig själv att printa ut alltihop, så det bevaras för framtiden. I början av året bestämde jag mig för att ägna mer tid åt mina fina vänner, att komma hemifrån minst en kväll i veckan. Umgåtts med mina vänner har jag absolut gjort, även om jag önskar att jag gjort det än mer, en kväll i veckan har det inte varit tal om. Kanske finner jag mer tid och ork under året som står framför mig? Jag lovade också mig själv att prioritera kvalitetstid med mannen i mitt liv. Vi är lyckligt lottade som har så fina föräldrar som kan tänka sig att rå om våra juveler, så vi fått umgås på tu man hand vid flera, flera tillfällen. Det är guld värt!
 
2014 har just tagit fart. Daniel och jag har bestämt oss för att träffa våra gemensamma vänner oftare. Vi har så många fantastiska människor runt omkring oss som får oss att må bra, så dem vill vi spendera årets lediga dagar med. Jag ska försöka komma igång att träna så smått, och Daniel likaså. Min önskan för året är att vi finner ett annat boende. Jag vågar inte hoppas att vi lyckas flytta innan året tar slut, men före nästa nyår önskar jag att vi vet att vi är på väg någon annanstans, att vi har ett mål i sikte - jag drömmer om en egen liten uteplats där våra busiga pojkar kan springa av sig. Och Benjamin längtar efter att bo någonstans där man kan få gå ut och leka utan mamma och pappa. Den enda planen för 2014 är således att ränna på hus- och lägenhetsvisningar så ofta vi får chansen! Och att fylla dagarna med sådant som vi blir glada av, givetvis :)
 
Välkommen att följa min vardag under året som går. Precis som för ett år sedan uppmanar jag dig att lämna ett litet hej någon gång ibland, det är så rysligt roligt att få veta vem du är.
 

Kommentarer
Postat av: Bred Pitt

Hej.

2014-01-06 @ 14:28:58
Postat av: Ing -Marie

Kul att läsa! O jag har läst vart enda ord :). Kram

2014-01-08 @ 23:26:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0