"Jämförelsesjukan", del 3

Alltså detta jämförandet, det tål allt att babblas om ett tag till ;)

Som nybliven mamma (och pappa förstås!) finns det inga gränser för hur mycket man kan oroa sig för sin lilla älskling. Mår han verkligen bra? Är han alldeles för pigg/slö/hungrig/skrikig/gosig? Äter han tillräckligt? Är det normalt att bajsa sjutton gånger om dagen? Får han verkligen sova hur mycket han vill?

Kommentarer från nära och kära (som ju alltsom oftast bara har välmenande avsikt) kan ge en det värsta psykbrytet man någonsin upplevt. (Herregud, det är visst inte normalt att skrika så här mycket! Jag måste vara världens sämsta mamma som inte fattar vad min bebis vill!)

Ända sedan Skrutten föddes har han varit en riktig sovbebis. Han sover ofta på dagarna, och lika skönt på natten. Till viss del har det förstås varit skönt för oss, man hinner liksom andas ordentligt medans hjärtegrynet sussar gott. Men när han tagit sin femte middagslur för dagen kan man ju liksom inte låta bli att undra - är det verkligen nyttigt att sova så mycket?

När vi hälsade på hos min kära kusin, som har en gosig tös på ett par veckor äldre än Skrutten, så frågade hon om han också sov middag två gånger per dag.
"Två? Nej, han sover nästan hela tiden. Han orkar vara vaken en timme ungefär, sen vill han sova igen!" svarade jag.
"Fortfarande?" undrade hon, uppriktigt förvånad.
"Ja", sa jag och log lite. "Han är en riktig liten sovbebis."

Inombords gjorde jag dock allt annat än att le. Jag kände paniken bryta ut, och fantasin skena iväg. Jag visste det! Det är inte alls okej att sova så här mycket. Det måste vara något fel på min bebis! Han lider bergis av någon allvarlig åkomma. Vad är det det heter när man bara somnar hela tiden? Narkolepsi? Kan han ha det tro?

Ett tag senare är jag på mammagrupp på BVC. En av mammorna är bekymrad över att hennes bebis sover så lite. "Det gör ingenting", försäkrar barnsköterskan. "Bebisar sover så mycket de behöver."
"Om de sover väldigt mycket då? Ska man oroa sig då?" frågar jag försiktigt.
"Det behöver man absolut inte", förklarar hon. "Vissa bebisar vill sova mycket, andra lite. Det är inget att oroa sig för."

Jag studerade henne noga medan hon svarade - talade hon verkligen sanning, eller försöker den rackaren till barnsköterska lura mig? Men nej, jag kunde inte se det minsta tecken på att det skulle vara en lögn - hon varken flackade med blicken eller lät rösten gå upp i falsett. Kanske var det som hon påstod ändå?

Men herregud, vem vågar lita på en enda oberonde källa?! Lite kritisk måste man vara har jag lärt mig! Men hör och häpna, även min nya författar-favvo Katerina Janouch påstår detsamma: Bebisar har sin alldeles egna sovpersonlighet redan från födseln. Vissa gillar att sova mycket, andra gör det inte. Dessutom påpekar hon att "sov-bebisar" ofta lär sig att sova hela nätter tidigare än andra.

Ha! 5 poäng till mig och min sovbebis. Jösses, vad gott vi ska sova om nätterna!




Kommentarer
Postat av: Lotta

Det där med att sova är så olika. Min dotter som blir snart 1 år sover fortfarande två gånger på dagen och somnar sen gott vid halv7 -7 för att sova hela natten sen. Vad jag kommer ihåg så sov sonen också mycket när han var liten. De sover nog så mycket som de behöver. Det skall du inte vara orolig över.



Lotta

2010-04-02 @ 22:01:22
URL: http://lottasgrodyngel.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Sedan finns det bebisar som vägrar vara vaken när man är bland folk, då ska det gnällas och gosas hos mamma, för att sedan vara klarvaken och glad så fort man kommer hem :). Helst ska det krånglas som mest när man är med föräldragruppen så de andra mammorna måste slänga kommentarer som "ja, lilla Melvin som alltid sover ja".. Våra små killar behöver helt enkelt mycket sömn eftersom de förmodligen får så mycket intryck och stimulans av sina duktiga mammor när de är vakna haha! Vem vet, det kanske är de som sedan springer omkring mest eller pratar först. Skämt åsido, precis som du sa.. alla bebisar är olika! Många kramar till dig och Benjamin från Cissi och Melvin (som sover..)

2010-04-02 @ 23:13:22
Postat av: evelina

Hahahahahahahaha, i love you. knäppgök

2010-04-06 @ 17:01:35
URL: http://hihater.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0