Och så var det det där med uppfostran...

Ja, vem är det egentligen som ska uppfostra ett litet pyre?! Är det mamman och pappan, eller alla tusentals andra människor runt omkring?

Jag kikade på nyhetsmorgon imorse. Tilde fick en tittarfråga mailad till sig utav en dam. Damen ifråga var en farmor, till en underbar liten gosse, och det var ju så väldans mysigt tyckte hon. Dock så hade hon ett stort problem som hon behövde få lite råd om. Gossens föräldrar envisades nämligen om att han, som var i ett-årsåldern, skulle äta alldeles själv. Herregud, ungen blev ju så väldigt kladdig, och dessutom ville farmorn väldigt gärna mata honom. Varför kunde inte sonen och hans respektive vänta med att låta honom äta själv, tills dess att han var i tre-årsåldern, och klarade av att göra det utan att kladda så mycket?

Jag blir alldeles fnissig där jag sitter i soffan. För det första; hur sjutton kan detta störa farmodern så mycket att hon lägger ner möda på att knata ihop ett mail till självaste Tilde de Paula? Har hon missat den lilla poängen att hennes son vuxit upp, och själv blivit en pappa, som är fullt kapabel till att avgöra hur hans lilla prins skall uppfostras? Och för det andra; hur tänker hon egentligen? De borde vänta tills han lärt sig att äta utan att kladda, tycker hon. Hur skulle det gå till? Hur sjutton lär man sig att äta utan att kladda, om man aldrig ens får försöka? Tror damen att barn vaknar upp en vacker dag, sisådär i tre-årsålden, väcker sin mamma och pappa och säger: "Hörrni, idag tänkte jag äta mina flingor själv. Nu vet jag nämligen hur man prickar skeden rätt i mun, utan det minsta sölande!"

Herregud, då måste man ju tillämpa denna regel på varenda grej barnet skall lära sig. Om barnet vill försöka knyta sina skor själv, ja då gäller det att man är där snabbt som en hök, och talar om för barnet att han minsann inte får lov att försöka ännu. Först när du kan knyta prydliga rosetter är det dags, kära barn! Och när barnet fyllt sexton, och känner sig sugen på att börja övningsköra, ja - då är det mamman och pappan som strängt talar om att det minsann inte blir någonting med det! Älskade barn, först när du kan köra bil får du lov att sätta dig bakom ratten. Inte en sekund före det!

Jag tror att det finns lika många sätt att uppfostra ett barn som det finns föräldrar. Och så länge föräldrarna inte gör något som skadar barnet, ja, då kan de väl få göra precis som de vill? Var och en vet väl för sjutton vad som passar bäst för deras barn, och deras alldeles egna lilla familj!

Jag är så otoligt glad att Skrutten har så fantastiska far- och morföräldrar, och en mängd vänner och kära släktingar som gärna vill vara delaktiga i hans liv. Jag är glad och tacksam för att det finns männsikor runt omkring mig som jag kan be om goda tips och råd, när det gäller vår lilla guldklimp, för tips och råd kan man aldrig få för mycket av. Men de val jag och Daniel slutligen gör, när det gäller Skruttens och eventuella kommande syskons uppfostran, de önskar jag att de respekteras av nära och kära, även om de verkar knasiga i deras ögon.

Till Skruttens älskade farmor, farfar, mormor och morfar (som jag vet är flitiga läsare av bloggen) kan jag meddela att han kommer få lov att äta själv så snart han vill. Och ja, det kommer bli kladdigt! Men det är bara att gilla läget. Och gör ni inte det, så kan ni ju alltid maila till Tilde ;)



"Kladdig?! Ja, jag vet! Jag övnings-äter!" hälsar Benjamin, som är superlycklig över att ha smaskat i sig ett helt smörgåsrån med leverpastej dagen till ära. En del på egen hand, och en del med lite hjälp från mamma. Och jo, vi brukar använda haklapp - för det mesta ;)

Kommentarer
Postat av: Carro

Du är ju underbar och har alldeles RÄTT!

2010-06-13 @ 11:11:44
Postat av: Mormor

Kan du vara snäll och skicka mig Tilde de Paulas mailadress? Jag råkade se att Benjamin satt med en GP häromdagen. Han kan väl inte läsa än?

Kram mamma

2010-06-13 @ 13:12:05
Postat av: P.S

Morfarn undrar om du vet vid vilken ålder Tilde anser att ett barn kan få suga på en äppleklyfta...

2010-06-13 @ 13:14:40
Postat av: kicki

Du é en klok mor du Johanna!

Kladda på bara Benjamin!

Känna på det man äter, utforska,smaka,lära sig att äta

Det brukar väl kallas ett barns utveckling? Eller?



Kram på er och tack för roliga texter Johanna

2010-06-14 @ 23:28:02
Postat av: Charlotte

Så sant så sant !!! Alla föräldrar tycker olika om hur deras barn ska få och inte få göra !!! Vi har ett par vänner som i just 1 fråga är väldigt olika. Alva får äta godis på lördagar och knappra i sig ett och annat chips. Våra vänner som har en dotter som är i samma ålder, hon får inte äta godis och verkligen inte chips... Jag tycker det är bra att man är olika.. Jag ogillar ju inte mina vänner för att dom har en annan uppfostran än jag ...



Du är en underbar Mamma <3

2010-06-15 @ 09:52:00
Postat av: Farmor



Den farmorn har nog för lite att göra. Kanske skulle skaffa sig en hobby så hon fick lite annat att tänka på... Kram kram

2010-06-17 @ 14:52:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0