"Jämförelsesjukan" - del 2

Jag skulle nog kunna skriva en hel liten bok om det här med att jämföra sin gosiga bebis med andra små knattar. Visst, det kan verka lite galet att man inte bara gillar läget - att man utövar någon form av hetsjakt, där den som har det bäst eller värst är den som blir vinnaren. Men som sagt, man kan helt enkelt inte låta bli. 

När jag var och fikade med min "mammagrupp" för någon vecka sedan, pratade vi om vad vi brukar sysselsätta våra små hjärtegryn med när vi är hemma. Plötsligt säger en av tjejerna: "Det är så himla roligt att läsa små böcker tycker jag, hon kollar verkligen på bilderna!" varpå en annan mamma svarar: "Jag vet! Jättehäftigt. Jag trodde inte han skulle intressera sig för det så tidigt." 

 "Läsa böcker?????" vill jag vråla. "Det är bannemej ingen som har talat om för mig att man borde läsa böcker för dem redan. Han är inte ens fyra månader för bövelen!!!!!"

Men det gör jag förstås inte. Istället ler jag, och svarar lugnt att det har jag faktiskt inte provat ännu. (Herreguuuud! Jag har aldrig läst en bok för min bebis. Han kommer få men för livet, bergis grava läs- och skrivsvårigheter!)

När vi kommer hem rotar jag fram en liten pekbok, som ligger undangömd i en påse i väntan på bättre tider. Här ska läsas! Och tänka sig, Skrutten sitter tyst och lyssnar fascinerat medan han gnager lite på sina fingrar.

När jag är färdig säger Skrutten att nu är det hans tur att läsa för mig. Fast då vill han gärna stå upp, för det har han hört att man gör när man håller föredrag. Och så vill han bläddra själv förstås.



Och så läser han, utan att uttala det minsta lilla ord på fel sätt. Har ni någon gång hört talas om Einstein? Herregud, han kan slänga sig i väggen!

Mitt barn är mycket smartare. Han kan redan läsa! Och han är inte ens fyra månader!

Fast det berättar jag inte för de andra mammorna. Man vill ju inte verka skrytsam.

Kommentarer
Postat av: carro

GO B!;)

2010-03-26 @ 20:29:14
Postat av: Anna

Fasen va duktig han är. Nu får jag ångest.

Algot kan inte läsa än.. Men jag kan skryta med att Asta kan teckenspråk.. Nu även hela alfabetet, Det har jag väl gjort bra?! ;)

2010-03-26 @ 22:51:21
URL: http://frojdh.blogg.se/
Postat av: Mamma

Tack för ett gott skratt på morgonkvisten!

2010-03-27 @ 09:35:33
Postat av: Lavsund

HAHAHA!!

2010-03-28 @ 21:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0